میز ناهار خوری

کابینت انزو چیست و چه قیمتی دارد؟

درب کابینت انزو سفید براق

کابینت اِنزو چیست؟ کابینت مدل انزو (ENZO) چه انواعی دارد؟ مزایا و معایب این کابینت آشپزخانه چیست و در چه بازه قیمتی قرار دارد؟ هنگام خرید کابینت سبک انزو باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

کابینت آشپزخانه انزو مدلی است که در چند سال اخیر، طرفدار های زیاد و خاص خود را پیدا کرده است. در این مقاله به معرفی کامل کابینت های انزو، مزایا و معایب و … پرداخته‌ایم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کابینت آشپزخانه انزو (Enzo) چیست؟

به یک مدل خاص از تولیدات شرکت Zentique ایتالیا مدل انزو گفته می شود. اما به اشتباه، تمام مدل هایی که شبیه آن هستند را نیز، انزو می گویند. این مدل کابینت، در دو مدل رنگ شده و روکشی تولید می‌شود. در مدل روکشی کابینت انزو، از روکش های پی وی سی استفاده میکنند و همانند ممبران وکیوم می‌شود.

مدل رنگ شده کابینت انزو در سه مدل، رنگ پولی اورتان (پلی اورتان) مات و براق، رنگ پولیشی و رنگ پولی استر تولید می‌شوند. اما کسانی که دنبال کابینت مدل انزو هستند، بیشتر منظورشان، رنگ پولیشی انزو است.

به دلیل وجود کابینت ممبران در ایران و نبود یا کمبود ماشین آلات اجرای مدل وکیوم سبک انزو روکشی، معمولا این مدل بسیار کم در ایران اجرا می‌شود. اما تفاوت زیادی بین کابینت  روکشی انزو و ممبران است که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

مزایا و معایب کابینت Enzo

این سبک از کابینت، علاوه بر زیبایی بسیار زیادی که دارند، مزیت های دیگری هم دارند که دلیل بر پرطرفداری آن ها شده است.

مزایای کابینت انزو

از مزایای کابینت Enzo می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شفافیت و درخشندگی بالا
  • پایداری و ماندگاری رنگ بسیار زیاد
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • امکان ترمیم قسمت های آسیب دیده روی دربها

معایب کابینت Enzo

اما انزو کابینت مثل بقیه کابینت ها، عاری از عیب نیست و در عین وجود مزایای بسیار، معایبی هم دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • وزن بسیار زیاد درب ها
  • امکان آسیب به لولای درب ها به دلیل وزن زیاد
  • امکان تغییر رنگ در صورت استفاده از رنگ بی کیفیت

انواع سبک‌های کابینت آشپزخانه انزو

سبک هایی که از مدل انزو استفاده می‌کنند، معمولا نئوکلاسیک و مدرن است. بسیار کم دیده می‌شود که در سبک کلاسیک، انزو اجرا شود. در مدل مدل انزو به دلیل حجمی که رنگ دارد، اجازه نمایش تمام ظرافت های کابینت کلاسیک را نمی‌دهد.

کابینت انزو براق سفید رنگ

کابینت کلاسیک، با ظرافت های زیاد (مثلا در قسمت ابزار درب ها یا منبت کاری ستون ها) و لبه های تیز همراه است که اگر از رنگ پولیشی و پولی اورتان استفاده شود، این قسمت ها به شکل مطلوب دیده نمی‌شوند.

در مدل رنگ شده، کیفیت رنگ بسیار با اهمیت است. رنگ ها معمولا به صورت خمیری و اسپری روی چوب ها زده می‌شوند. بعد از اسپری، با استفاده از دستگاه پولیش سطح روی درب هارا از هرگونه ناهمواری و پستی و بلندی، پاک میکنند. ضخامت رنگ پولیشی روی کابینت های انزو، بسیار زیاد است. سطح درب ها بعد از پولیش بسیار صاف، براق و یکدست می‌شود.

ضخامت دربها وابسته به مدل ابزاری که شما انتخاب می‌کنید است. اما معمولا بین 25 تا 35 میلیمتر هستند.

قیمت کابینت مدل اِنزو و عوامل تاثیر گذار در آن

اگر بخواهیم یک قیمت واحد برای تمامی مدل های این کابینت بدهیم، یا شما متضرر می‌شوید یا فروشنده! در مدل انزو، عوامل تاثیرگذار زیادی برای قیمت وجود دارد.

برخی از این عوامل به شرح زیر است:

  • ضخامت درب انتخابی
  • ابزار روی دربها
  • مدل تاج و زیر چراغ
  • و …

تمامی این موارد در قیمت نهایی تاثیر میگذارند و بهتر است استعلام قیمت را بعد از انتخاب طرح مورد نظر خودتان انجام دهید.

بررسی انواع کابینت انزو و تفاوت آن با ممبران

در نگاه اول شاید متوجه تفاوت بین هیچ کدام از مدلهای کابینت Enzo نشوید، شاید هم هرگز این تفاوت را حس نکنید. این تفاوت ها در جزییات بسیار ریز نمایان می‌شوند. بعضی وقت ها با دیدن دو مدل در کنار هم به سختی می‌شود تفاوت آنها با یکدیگر را از هم تمیز داد.

کابینت انزو با رنگ پولی اورتان

 

رنگ پلی اورتان به تازگی بسیار محبوب شده است و کاربرد بسیار زیادی در صنایع چوبی به غیر از کابینت (مانند مبلمان) نیز دارد. این رنگ ها ضخامت کمتری نسبت به نوع پولیشی دارند، مدل براق آن از نظر شفافیت بسیار نزدیک به رنگ پولیشی است و شفافیت قابل قبولی دارند. علاوه بر آن تنوع رنگی در رنگ پلی اورتان بسیار زیاد است.

کابینت آشپزخانه انزو با صفحه کو

از نظر قیمتی، قیمت پایین تری نسبت به رنگ پولیشی دارد، اما کاملا وابسته به نوع رنگ مورد استفاده توسط کابینت کار نیز دارد. یکی از بهترین برند های بازار ایران، رنگ والرسا اسپانیا است.

کابینت طرح انزو با رنگ پلی استر

رنگ پلی استر از نظر قیمت و هم کیفیت، بسیار نزدیک به پلی اورتان است. اما به دلیل خشک شدن دیر، و سرعت پایین اجرای آن، تقریبا جای خود را به رنگ پلی اورتان داده است.

کابینت سبک انزو با رنگ پولیشی

قیمت رنگ پولیشی نسبت به دیگر مدل های انزو، بالاتر است. اما کیفیت و طول عمر بالاتری هم دارند. رنگ پولیشی در واقع یک نوع رنگ نیست، منظور از رنگ پولیشی، رنگی است که بعد از اجرای آن امکان پولیش زدن و صیغلی کردن رنگ وجود دارد.

به همین علت، در صورت بروز خط و خش روی کابینت، می‌توان آنرا با پولیش از بین برد. این رنگ ها به شکل مایعی غلیظ و خمیری مانند هستند و با رنگ های دیگر ترکیب میشوند و روی کار کشیده می‌شود. درب کابینت های انزو معمولا بسیار سنگین هستند که بخشی از این وزن را رنگ روی کابینت سبب شده است.

کابینت انزو روکش پی وی سی

کابینت Enzo روکش PVC مشابه کابینت ممبران است. اما تفاوت هایی با مدل ممبران دارند.

این تفاوتها در:

  • ضخامت روکش و درب ها
  • تفاوت در رنگ و قیمت

هستند.

ضخامت روکش در این کابینت، بسیار بیشتر از کابینت ممبران است. ضخامت ورق درب های ممبران، حداکثر 16 تا 18 میلی متر است، اما در مدل انزو، حداقل ضخامت دربها 25 میلیمتر است.

تنوع رنگ  و طرح در کابینت ساخته شده به سبک انزو محدود به چند رنگ روشن براق می‌شود. اما تنوع رنگی در کابینت ممبران بسیار متنوع است. قیمت این مدل از کابینت Enzo از ممبران بسیار بیشتر است. تمام این دلایل سبب شده استفاده از مدل پی وی سی انزو در ایران بسیار کم و محدود باشد. اما مدل های رنگ شده کابینت اِنزو بسیار پرفروش و پر طرفدار است.

سخن آخر

این مقاله توضیح مختصر و مفیدی در خصوص چیستی کابینت انزو می باشد. همچنین معایب و مزایا و انواع سبک و عوامل تاثیرگذار در قیمت آن مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم که در مسیر انتخاب کابینت مورد استفاده شما قرار بگیرد.