رپورتاژها

پرمسافرترین شهرهای شمال + جاذبه های دیدنی آنها

پرمسافرترین شهرهای شمال

مناطق سرسبز و خوش آب و هوای شمال ایران، میزبان مسافران و گردشگران زیای در طول سال است. از غرب تا شرق ساحل دریای خزر دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری مانند پارک‌های جنگلی، امکانات تفریحی، تفرجگاه، آبشار و… می‌باشد. با اقامت در برخی از هتل‌های شمال به‌خصوص هتل وستا تنکابن می‌توان از طبیعت زیبای روستاهای شمال لذت برد. این طبیعت سرسبز شمال، پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور است. تنوع و زیبایی شهرهای سرسبز شمال باعث شده تا انتخاب شهر مقصد کمی دشوار شود به این ترتیب در این مقاله به‌معرفی پرمسافرترین شهرهای شمال به‌همراه جاذبه‌های دیدنی آنها می‌پردازیم.

رشت

رشت یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال کشور است و از مکان‌های دیدنی و مهم شهر، می‌توان میدان شهرداری رشت را نام برد. میدان شهرداری رشت، توقفگاه مردم بومی و مسافرین این شهر است. دکه‌های کباب، یخ در بهشت، کافه، عکس گرفتن از ساختمان شهرداری، خرید و خیابان گردی و… لحظاتی شیرین و به‌یادماندنی را برای مسافران رقم می‌زند.

موزه میراث روستایی

مجموعه‌ای از خانه‌های روستایی، که از مناطق مختلف کوهستانی و جلگه‌ای گیلان، به این مکان انتقال یافته است. این موزه یک نمایشگاه مینیاتوری از آداب و رسوم، معماری، فرهنگ، غذاها، هنر و پوشش مردم گیلان می‌باشد. در کنار این خانه‌های روستایی، مردان و زنان بومی با لباس‌های سنتی در حال پختن غذاهای محلی و راهنمایی و خدمت‌رسانی به گردشگران هستند.‌

این موزه روستایی گیلان در 18 کیلومتری رشت در کنار جاده سراوان به فومن قرار گرفته است. قطار گردشگری گیلان در کنار این موزه توقف دارد و در هر توقف، برنامه‌های شاد و موسیقی اجرا می‌شود.

بندر انزلی

شهر بندرانزلی یکی دیگر از پرمسافرترین شهرهای شمال است که در استان گیلان قرار دارد. پارک قدیمی انزلی که به بلوار انزلی معروف است روبروی اسکله بندرانزلی واقع شده، شروع این پارک بلوار از اسکله ماهی‌گیران آغاز و تا موج‌شکن انزلی ادامه دارد. گردشگران و مسافران در این پارک به تماشای دریا، کشتی‌ها و مرغابی‌ها می‌نشینند و لذت قایق‌سواری را تجربه می‌کنند.

تالاب انزلی

تالاب یا مرداب انزلی با گل‌های نیلوفر آبی، زیبایی خیره‌کننده‌ای به این تالاب داده است که شهرت جهانی دارد. لذت قایق‌سواری در میان گل‌های نیلوفری و دیدن پرندگان مهاجر، بسیار به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز خواهد بود. قسمت‌های زیادی از این تالاب، زیستگاه پرندگانی است که از سیبری به جنوب مهاجرت می‌کنند.

تالاب انزلی جزو پرمسافرترین شهرهای شمال

منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی یکی از پربازدید کننده‌ترین مکان‌های این شهر است. این منطقه آزاد دارای دو مرکز خرید بزرگ به نام‌های کاسپین و ستاره شمال می‌باشد که تعداد بسیار زیادی مغازه با تنوع صنفی دارد. این مجموعه بزرگ با تفریحات دریایی، دریاچه پرندگان و پارک ساحلی آکواریوم، می‌تواند روز سرگرم‌کننده‌ای را برای گردشگران بسازد. منطقه آزاد در جاده بندرانزلی به رشت قرار دارد.

ماسوله یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال

ماسوله از معروف‌ترین و زیباترین مناطق گیلان است. برای رسیدن به ماسوله باید از فومن گذر کرد و جاده ماسوله را ادامه داد. طبیعت سرسبز، بقعه عون بن علی، آبشار ماسوله، رودخان، صنایع دستی و غذاهای محلی از جاذبه‌های دیدنی‌ ماسوله است. با اقامت در هتل آریانا ماسال به‌راحتی می‌توان از روستاهای اطراف و ماسوله دیدن کرد.

قلعه رودخان

یکی دیگر از مناطق دیدنی استان گیلان قلعه رودخان است. قلعه رودخان در یک منطقه کوهستانی در میان جنگل انبوهی از درختان قرار دارد. این قلعه از جاذبه‌های تاریخی است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد. هزار پله نام دیگر این قلعه می‌باشد چرا که بعد از رسیدن به آخر جاده آسفالت، تقریباً هزار پله را باید پیاده بالا رفت. این قلعه محل اقامت سربازان و مکانی برای دفاع از شهر بوده است.

لاهیجان یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال

یکی دیگر از پرمسافرترین شهرهای شمال، شهر لاهیجان است که منطقه دیدنی و گردشگری بام سبز، از جاذبه‌های دیدنی لاهیجان به‌شمار می‌رود.

سلمان شهر

سلمان شهر نیز یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال است. متل قو یا سلمان‌ شهر در استان مازندران قرار دارد و یکی از مقاصد انتخابی مسافران می‌باشد. تعداد نفرات مردم بومی سلمان شهر، تقریبا ده هزار نفر است. اما در پیک سفر و ایام تعطیل به ۲۵۰ هزار نفر می‌رسد. قایق سواری، جت اسکی، والیبال، فوتبال ساحلی و پاساژ گردی، از تفریحات متل قو می‌باشد.

سلمان شهر

منطقه ییلاقی فیلبند

دهکده فیلبند که به گفته اهالی روستا به اقیانوس ابر دائمی معروف است. این دهکده بسیار زیبا و چشم نواز بوده و از بهترین روستاهای ایران شناخته می‌شود. این دهکده کوچک و کم جمعیت، هوای بسیار مطبوعی دارد و حتی در فصل تابستان نیز هوای خنکی دارد. زمستان‌های روستا سرد و برفی است و اهالی روستا که دامدار می‌باشند از روستا مهاجرت می‌کنند.

فیلبند جزء شهرستان بابل است اما جاده بابل به فیلبند خیلی مناسب نیست و بیشتر رانندگان آفرود از این جاده استفاده می‌کنند. بهترین جاده برای روستای فیلبند، جاده هراز است که بیست کیلومتر قبل از آمل باید وارد جاده فرعی به نام جاده فیلبند شد.

نمک آبرود

از دیگر شهرهای پرمسافر شمال، نمک آبرود است‌ که از مقصدهای پرطرفدار گردشگران می‌باشد. آرامش و هوای تمیز نمک آبرود، برای ساکنین شهرهای بزرگ، گزینه بسیار خوبی برای سفر است. تله‌کابین و سورتمه از تفریحات محبوب نمک آبرود می‌باشد. امکانات و خدمات مناسبی در آن فراهم شده تا گردشگران و مسافران ساعاتی خوش را سپری کنند.

رامسر از پرمسافرترین شهرهای شمال

رامسر یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال است و بعد از متل قو و نمک آبرود سومین شهر پرمسافر در استان مازندران می‌باشد. یکی از جاذبه‌های رامسر، فاصله کم کوه تا دریا است. از ساحل دریا تا نزدیک‌ترین کوهپایه، هزار متر فاصله دارد.

علاقه‌مندان به تاریخ و معماری می‌توانند از کاخ موزه رامسر بازدید نمایند. تله‌کابین رامسر، چشم‌اندازی خیره‌کننده و خاص به دریا و جنگل دارد. زیپ لاین، شهربازی، سینما سه‌بعدی، پیست کارتینگ، اتوبوس دریایی، جت اسکی و رستوران‌های متعدد از جمله امکانات تفریحی رامسر است.

گرگان

شهر گرگان، مرکز استان گلستان، یکی دیگر از پرمسافرترین شهرهای شمال است. در دوران پهلوی، رضاشاه و فرزندش، کاخ‌های زیادی را ساختند تا اقامتگاه موقتی خاندان سلطنتی باشد. یکی از این کاخ‌ها، کاخ موزه گرگان است. این کاخ در سال ۱۳۱۷ به فرمان رضاخان ساخته شد که در زمان پهلوی دوم به موزه تغییر کاربری داد. این کاخ دو طبقه، تندیس‌هایی از مفاخر و مشاهیر استان گلستان، آثار کشف شده از دوران قدیم و زندگی خاندان پهلوی را به‌نمایش گذاشته است.

ناهارخوران گرگان

ناهارخوران گرگان در جنوب این شهر قرار گرفته که یک مجموعه تفریحی شامل پارک جنگلی، لوازم بازی کودکان، تفرجگاه خانوادگی، خدمات رفاهی و رستوران‌های زیادی است.

ناهارخوران گرگان

علی ‌آباد کتول

علی‌آباد کتول نیز از پرمسافرترین شهرهای شمال و استان گلستان است.

آبشار کبود وال

در جنوب شهر علی‌آباد، آبشاری زیبا که تنها آبشار تمام خز‌ه‌ای کشور است در میان جنگل قرار دارد. مسیر پیاده‌روی تا آبشار بسیار زیبا و دل‌انگیز است. پیاده‌روی تا آبشار بدون توقف حدوداً ۳۰ دقیقه زمان می‌برد.

گنبد کاووس یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال

برج تاریخی گنبد قابوس، قدمتی تقریبا هزار ساله دارد. این برج ۷۰متری که با آجر ساخته شده بدون ابزار آلات مدرن امروزی، یک شاهکار به‌حساب می‌آید. شهر گنبد کاووس یکی از پرمسافرترین شهرهای شمال و استان گلستان به‌شمار می‌رود. نماد شهر گنبد کاووس، برج گنبد قابوس است که قدمت آن به دوران آل زیار برمی‌گردد.

زیاریان یا آل زیار در منطقه شمالی ایران و در قسمت‌هایی از جنوب کوهستان البرز، فرمانروایی می‌کردند که حدوداً مربوط به هزار سال پیش بوده است و برج قابوس هم یادگار همان دوران می‌باشد. برج قابوس بلندترین برج آجری دنیا به‌شمار می‌رود که علاقه‌مندان به تاریخ و گردشگران زیادی از این برج بازدید می‌نمایند.